راه‌اندازی تک‌ریل - مونو ریل

بازسازی و راه‌اندازی دستگاه تک‌ریل - مونو ریل در فیزیک‌سرای دانشگاه کاشان

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۳ کد : ۲۲۷۳۹ اخبار تصویری اخبار
تعداد بازدید:۳۵۲

بازسازی و راه‌اندازی دستگاه تک‌ریل - مونو ریل توسط ایرج صفایی و دکتر ابراهیم حیدری در فیزیک‌سرای دانشگاه کاشان انجام شد. ایرج صفایی با اشاره به این مطلب گفت:با هدف بهبود تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه کاشان در گام نخست این ابزار را بازسازی و راه‌اندازی شد. دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه‌های با سابقه در عرصه آموزش و پژوهش کشور است که از سال 1353 آغاز بکار نموده است. در بین تجهیزات ازمایشگاهی این دانشگاه، ابزارهای ویژه‌ای به چشم می‌خورد که اگر بازسازی و راه‌اندازی شود، موجب بهبود کیفیت آموزشی خواهد شد.

امروزه بخش زیادی از جابجایی به ویژه جابجایی مسافر، در سطح خشکی با ساختار تک‌ریل یا مونو-ریل انجام می‌شود. از این روش با اصطکاک کمتر همراه با بهره‌گیری از ساختار مغناطیسی، برای خطوط قطار فوق سریع دنیا بهره‌برداری می‌شود. آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با ویژگی‌ها و مزیت‌های این روش همچنین الگوبرداری از آن می‌تواند در صنعت حمل و نقل راه‌گشا باشد.

مونوریل به عنوان یک وسیله‌ ی حمل و نقل مطمئن برای رهایی شهرها از معضل بزرگ ترافیک و آلودگی اکنون در کشورهای توسعه ‌یافته همچون ژاپن، چین، سنگاپور، مالزی، آلمان و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین مونوریل جهان در سال ۱۸۲۰ میلادی و در کشور روسیه توسط ایوان المانف ساخته شد. اما این وسیله نخستین بار در اوایل قرن نوزدهم میلادی وارد چرخه حمل و نقل عمومی شد. فردی به نام هنری رابینسون پالمر در سال ۱۸۲۱ دو نقطه را در انگلستان به این وسیله به هم وصل کرد. مسافران پس از آن توانستند مسافت میان هارتفوردشایر و ریور لی را به وسیله مونوریل طی کنند. پس از آن بیشترین رشد مونوریل در کشور ژاپن رخ داد و از سال ۱۹۶۴ تاکنون در این کشور یک و نیم میلیارد نفر از مونوریل استفاده کرده اند. طولانی ترین مونوریل جهان در شهر چانگینگ در کشور چین طولی برابر ۲۶۴ کیلومتر دارد. این مونوریل دارای ۶ خط مجزا است و در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده است.

مونوریل‌های امروزی مدرن معمولا ۳ تا ۶ واگن دارند که طولشان بین ۳۶ تا ۴۰ متر است. مرکز واگن‌ها به یک میله‌ی بلند یا تک ریل تکیه می‌کنند که در ارتفاع مناسبی از سطح زمین نصب شده است و برای این واگن ها در مونوریل‌های شهری سرعتی برابر ۵۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده است.

طراحی مونوریل و مسیر آن می‌تواند در جذب توریست بسیار تاثیرگذار باشد. از مونوریل به ‌عنوان وسیله‌ی هیجان‌انگیز در شهربازی‌ها استفاده می‌شود و پارک‌های بزرگ در بلندی ارتفاع تک-ریل، پیچیدگی و طولانی بودن مسیر، سرعت واگن‌ها برای بالا بردن هیجان و جذب مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کلید واژه ها: تک‌ریل حرکت افقی اصطکاک حمل و نقل قطار دانشگاه تجهیزات جابجایی فیزک‌سرا فیزیک ایرج صفایی دکتر ابراهیم حیدری دانشگاه کاشان دانشکده فیزیک


نظر شما :